Categorieën
Kaartspellen

Klaverjassen spelregels

Een échte kaartklassieker voor gezellig avondjes! Maar wat zijn nu precies de spelregels van klaverjassen? Lees snel verder om erachter te komen!

De spelregels van klaverjassen zijn niet zozeer lastig, maar vooral erg uitgebreid, daarom zullen we ze duidelijk op een rijtje zetten zodat je snel kan beginnen met je eerste potj

Voorbereidende spelregels klaverjassen

Je speelt klaverjassen met 4 personen. Hierbij zijn er 2 paren de tegenover elkaar zitten.

Klaverjassen wordt gespeeld met piketkaarten. Dit zijn de kaarten boven 7 en de azen, dit zijn er 32. Elke speler krijgt 8 kaarten. De kaarten die je niet gebruikt leg je omgekeerd op een stapel naast je. Hier komen we zo op terug.

De kaarten worden overigens gedeeld door eerst 3 kaarten te geven, dan 2 en vervolgens weer 3. Of eerst 4 en daarna nog 4.

Aan het begin van het spel wordt de troefkleur bepaald. Van het eerste spel is dit ALTIJD klaveren. Die van de andere spellen wordt bepaald door de eerste kaart van je stapel ongebruikte kaarten om te draaien.

Ook beslis je vóór elk spel of je past of speelt. De persoon die begint zit links van de deler.

Tijdens elk spel zijn er 162 punten te behalen. Als je ervoor kiest om te beginnen zal je met je partner meer dan de helft (81) van de punten moeten te weten te bemachtigen over alle rondes, terwijl de tegenstander dit natuurlijk probeert te dwarsbomen.

Soorten kaarten

Naast het feit dat er gespeeld wordt met piketkaarten kunnen deze ook nog onderverdeeld worden in troefkaarten en resterende kaarten. Deze kaarten hebben invloed op de puntentelling. Troefkaarten zijn de kaarten met de troefkleur van de ronde. Hieronder staat een schema met de puntentelling voor elke kaart.

TroefPuntenNiet-troefPunten
Boer (jas)20Aas11
Negen (nel)14Tien10
Aas11Heer4
Tien10Vrouw3
Heer4Boer2
Vrouw3Negen0
Acht0Acht0
Zeven0Zeven0

Voorbeeld: Als de troefkleur klaveren is, dan levert een boer van klaveren in de ronde 20 punten op. Is het een boer harten, dan levert de boer in de ronde met troefkleur klaveren 2 punten op.

Spelregels klaverjassen

Je mag tijdens het spel niet met je partner praten om duidelijk te maken welke kaarten en kleuren jij hebt.

Wanneer de troefkleur bepaald is komt de eerste speler uit met zijn kaart. De andere spelers volgen met de klok mee. De speler die de hoogste kaart neerlegt wint de slag. De speler die de slag heeft gewonnen mag de volgende ronde starten.

Je moet altijd in de troefkleur opgooien (bekennen). Heb je geen kaarten in de troefkleur, dan moet je troeven.

Regels troefplicht

  • De speler moet troeven (een kaart die hoger is én in de troefkleur opgooien) als dit gevraagd wordt en kan
  • Als een speler de troefkleur niet meer bezit mag deze introeven/overtroeven
    • Overtroeven mag alleen als de speler:
      • Alleen maar lagere troeven heeft en geen andere kaarten meer heeft
      • Als de speler niet meer kan overtroeven en er troef is gevraagd
    • VB: Speler 1 gooit een ruiten 8 op terwijl de troefkleur klaveren is. Speler 2 gooit een klaveren heer op. Speler 3 heeft: klaveren 7, klaveren 8 en harten Aas. Speler 3 is dan verplicht harten Aas op te gooien. Hij mag niet ondertroeven met klaveren 7/8 omdat hij nog een andere kaart bezit, namelijk harten Aas. Deze moet dan opgegooid worden.

Winnen

Wanneer elke speler een kaart heeft neergelegd en er dus 4 kaarten op tafel liggen noem je dit een slag. De slag wordt gewonnen door de partij die de hoogste kaart heeft gespeeld. Deze partij wint de punten van die slag. Na acht slagen) worden de punten geteld.

Het team dat na 8 rondes het meeste aantal punten heeft wint.

Om het spel nog spannender te maken valt er ook nog roem te halen. Dit geldt alleen indien hardop gemeld

Laatste slagAls een partij de laatste slag van het potje haalt10 punten
PitAls een partij alle 8 slagen haalt100 punten
VerzakenGeen kleur bekennen/troefplicht aan laars lappen100 strafpunten
3/4 opvolgende kaartenBijvoorbeeld harten 6, 7, 820 resp. 50 punten
4 dezelfde kaartenAls er bijv. 4 azen achter elkaar liggen (100p bij 10 tot aas)100 (200 boeren) punten
StukWanneer de vrouw en heer van een troefkleur beiden op tafel liggen. Mag ook binnen 3-/4 kaarten.Tegelijk: 20 punten
3 kaart: 40 punten
4 kaart: 70 punten

Andere spellen

Geïnteresseerd geraakt in andere kaartspellen? Klik dan voor inspiratie en spelregels van andere kaartspellen.

Ben je toch meer van de bordspellen? Niet getreurd, ook daar hebben we genoeg informatie over! Klik dan hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *