Ben je opzoek naar de pesten spelregels? Zoek niet verder! In dit bericht leggen we je snel en simpel uit hoe de pesten spelregels werken. Binnen een paar minuten ken je de regels en kun je een potje gaan spelen. Veel speel plezier!
Pesten spelregels
Het doel van het spel is om als eerste al je kaarten kwijt te zijn.
Pesten kaartspel
Pesten is een vrij eenvoudig kaartspel dat erg snel te leren is. Daarom is dit spel ook zo leuk voor kinderen. Voor veel kinderen is pesten het eerste kaartspel dat ze leren! In een gezelschap kunnen de meeste mensen vaak wel pesten. Dat is dus een extra reden om de pesten spelregels te leren. Dan kun je altijd meedoen met de rest!
Voorbereiding
Bij pesten gebruik je alle 52 kaarten van het kaartspel. De jokers doen dus ook mee.
Voordat het spel begint krijgt elke speler 7 kaarten gedeeld. Je kunt de spelers meer of minder kaarten geven, maar 7 kaarten wordt het meest gebruikt.
De kaarten die over blijven leg je dicht op een stapel in het midden van de tafel. De bovenste kaart haal je van de stapel en leg je open naast de stapel. Deze open kaart is het begin van de zogenaamde aflegstapel.
Kaarten leggen
De spelers mogen een voor een een kaart op de aflegstapel leggen. De volgorde van wie aan de beurt is gaat met de klok mee.
Je mag een kaart alleen op de stapel leggen als jouw kaart dezelfde kleur (ruiten, harten, etc) of hetzelfde getal (2, boer, etc) heeft als de kaart op de stapel. Op een Joker kunnen alle kaarten gegooid worden. Als je een kaart kunt opleggen, dan ben je verplicht om dat te doen.
Als je niet kunt, dan trek je een nieuwe kaart van de dichte stapel. Kun je de getrokken kaart direct opleggen? Dan mag je dat doen. De volgende speler is dan aan de beurt. Kun je met de getrokken kaart nog steeds niet? Hou de getrokken kaart en de volgende speler is aan de beurt.
Pestkaarten
Sommige kaarten zijn pestkaarten. Als je deze op de stapel legt, dan gebeurt er iets extra’s in het spel.
Vaak hebben mensen verschillende regels voor wat de pestkaarten zijn en wat ze doen. Bespreek dit even kort voordat je aan een potje pesten begint!
De meest voorkomende pestkaarten zijn:
- Joker: 5 pakken
- 2: 2 pakken
- 7: 7 blijft kleven
- 8: wacht
- boer: kleur kiezen
- heer: heertje nog een keertje
- aas: de volgorde van het spel draait om
Joker: 5 pakken
Een Joker mag je overal op gooien.Als je een Joker opgooit, moet de volgende speler 5 kaarten van de dichte stapel pakken.
De speler kan dit ook doorgeven door zelf nog een Joker (of een 2) op te gooien: de speler na hem moet dan 10 kaarten pakken (in het geval van twee Jokers).
Voorbeeld: de speler voor mij gooit een Joker op. Ik moet 5 kaarten pakken. Ik heb zelf ook een Joker, en gooi deze op. Ik hoef nu geen kaarten te pakken, maar de speler na mij moet 10 kaarten pakken!
Nadat je de kaarten gepakt hebt, ben je direct aan de beurt.
2: 2 pakken
De 2 werkt hetzelfde als de Joker, alleen hoef je bij een 2 maar 2 kaarten te pakken.
Ook mag je een 2 niet zomaar overal op gooien zoals de Joker. Je kaart moet dezelfde kleur of hetzelfde nummer hebben als de kaart op de stapel, zoals dat voor alle andere kaarten ook geldt.
7: 7 blijft kleven
Als je een 7 opgooit, dan mag je direct nog een keer. Gooi je dan nog een 7 op, dan mag je nog een keer. Zo kun je in één beurt veel kaarten kwijtraken.
8: wacht
Wanneer je een 8 opgooit moet de volgende speler een beurt overslaan. Dit is handig als die speler bijna geen kaarten meer heeft en dus op het punt staat om te winnen.
Boer: kleur kiezen
De speler die een boer opgooit, mag kiezen van welke kleur de volgende kaart moet zijn. Als je een boer opgooit en zegt dat de kleur verandert naar schoppen, dan moet de volgende speler een kaart van schoppen opgooien.
Je mag er ook voor kiezen om de kleur hetzelfde te houden, in dat geval verandert er niks.
Heer: heertje nog een keertje
De heer werkt hetzelfde als de 7. Als je een heer opgooit, mag je direct nog een kaart opgooien.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit één van de regels is waar mensen vaak niet mee spelen. Er bestaat natuurlijk al een kaart met deze functie, namelijk de 7.
Aas: volgorde draait om
Als je een aas opgooit, dan verandert de volgorde van het spel. Normaal gaat het spel met de klok mee, dus als iemand voor het eerst een aas opgooit dan gaat het spel nu tegen de klok in. Nu is de speler rechts van je aan de beurt, en niet meer de speler links van je.
Als iemand weer een aas opgooit draait de volgorde weer om en gaat het spel weer met de klok mee.
Extra spelregels pesten
Wat altijd hetzelfde is bij pesten is dat je op de tafel moet kloppen en “laatste kaart” moet zeggen als je nog maar 1 kaart over hebt. Doe dit direct, want als je het vergeet moet je soms kaarten pakken. Hoeveel kaarten dit zijn verschilt, bespreek dit van tevoren.
Ook een belangrijke regel is dat je niet mag eindigen met een pestkaart. Eindig je toch met een pestkaart, dan mag je hem wel opgooien maar moet je direct een nieuwe kaart van de dichte stapel pakken.