Categorieën
Bordspellen Kaartspellen

Spelregels Weerwolven

Weerwolven is een populair spel dat draait om bluffen, strategie en overtuigingskracht. Het spel kan gespeeld worden met minimaal 8 spelers, en er is geen maximum aantal spelers. Het doel van het spel is om als burger te overleven of als weerwolf alle burgers uit te schakelen. In dit artikel leggen we de spelregels van het weerwolven spel uit.

Weerwolven spelregels

Verschillende fases

Het weerwolven spel bestaat uit twee fases: de nachtfase en de dagfase.Tijdens de nachtfase sluiten alle spelers hun ogen en worden de weerwolven wakker. De weerwolven kiezen in stilte een slachtoffer om te doden. Daarna worden de andere rollen wakker, waaronder de heks, de ziener en de jager. De heks kan ervoor kiezen om het slachtoffer te redden of een speler te vergiftigen. De ziener mag één keer per nacht kijken welke rol een speler heeft. De jager mag één keer per spel, als hij gedood wordt, een andere speler meenemen.

Tijdens de dagfase wordt het slachtoffer bekendgemaakt en mogen de burgers discussiëren wie de weerwolven zijn. De burgers moeten een verdachte aanwijzen en stemmen wie er gelyncht wordt. Als er geen consensus is, dan blijft de verdachte in leven en gaat het spel verder naar de volgende nachtfase.

Het spel

Het spel begint door een spelleider te kiezen. Deze persoon speelt niet echt meer, maar speelt wel een hele belangrijke rol in het spel! Zonder de spelleider kunnen de andere personen niet hun acties uitvoeren zonder ontdekt te worden. Een goede spelleider is dus van groot belang.

Inwoners van Wakkerdam

Iedere persoon is in het spel een inwoner van Wakkerdam. Elke inwoner heeft een bepaalde gave. Zo heb je de weerwolven, burger, zieneres, jager, cupido, heks, onschuldige meisje, burgermeester en de dief. Hieronder volgt een korte beschrijving van elke inwoner.

  • Weerwolf: de weerwolf eet in de nachtfase de burgers op, maar in de dagfase moet deze proberen vooral niet op te vallen. In de dagfase proberen de burgers namelijk de weerwolf te ontmaskeren
  • Burger: de burgers hebben geen speciale krachten, maar moeten in de dagfase met elkaar samenwerken om de weerwolf te kunnen ontmaskeren, een belangrijke rol dus!
  • Zieneres: een zieneres kan de burgers helpen de weerwolf te ontmaskeren. Echter moet dit wel op een subtiele manier gebeuren zodat ze niet gedood wordt door de weerwolf
  • Jager: de jager heeft dezelfde rol als een burger, totdat deze wordt opgegeten door een weerwolf. Op dit moment kan de jager namelijk iemand kiezen die ook doodgaat. De bedoeling is dat de jager iemand kiest waarvan hij denkt dat dit de weerwolf zou kunnen zijn
  • Cupido: Cupido koppelt in ronde 1 meteen twee mensen aan elkaar. Wanneer de een dood gaat, gaat de ander mee
  • Heks: de heks bezit over een levenselixer waarmee ze iedereen weer tot leven kan wekken. Daarnaast heeft ze ook een vergif dat ze mag uitdelen. Ze kan hiermee elke speler doden of weer tot leven wekken, ook de weerwolf of zichzelf
  • Onschuldig meisje: wanneer het nacht is, mag het onschuldige meisje de weerwolf bespioneren. Tijdens de dagfase probeert ze de burgers te overtuigen van wat ze gezien heeft
  • Burgermeester: dit is een extra kaart. De burgermeester wordt door alle spelers gekozen en de stem van de burgermeester telt voor 2. Als de burgermeester wordt opgegeten kan deze zelf een nieuwe aanstellen. Ook de weerwolf kan burgermeester worden
  • Dief: wanneer er in de eerste nacht nieuwe kaarten uit de pot worden getrokken en op tafel gelegd, dan mag de dief deze bekijken en zelf bepalen wat hij/zij wordt. De dief is niet altijd onderdeel van het spel

Begin van het spel

Allereerst wordt er dus een spelleider gekozen. Wanneer dit gedaan is trekt iedereen een kaart en bekijkt deze voor zichzelf.

Nachtfase

Vervolgens gaan alle inwoners in Wakkerdam slapen. Iedereen doet zijn/haar ogen dicht.

Ontwaken van verschillende rollen

Dief

De spelleider roept als eerste de dief. Deze mag zijn nieuwe identiteit bepalen aan de hand van de 2 kaarten die uit de pot zijn getrokken en op tafel liggen.

Zieneres

Vervolgens roept de spelleider de zieneres. Deze mag haar ogen openen en iemand kiezen van wie zij de kaarten mag zien. Als dit gedaan is vraagt de spelleider de zieneres weer te gaan slapen.

Weerwolven + onschuldig meisje

Daarna worden de weerwolven wakker gemaakt om hun rol te vervullen. Ze mogen met zijn allen 1 persoon doden Het onschuldige meisje mag op dit moment ook meekijken, maar moet dit wel onopvallend doen. Na de actie van de weerwolven gaan ze weer slapen.

Heks

Vervolgens wordt de heks wakker geschud. Deze krijgt door de spelleider aangewezen wie er gedood is en mag dan bepalen of zij het levenselixer of vergif inzet. Een duim omhoog betekent levenselixer en een duim omlaag het vergif.

Cupido + geliefden

Als laatste mag Cupido ontwaken. Deze kiest 2 personen de verliefd op elkaar worden. Nadat Cupido weer tot slapen is gebracht tikt de spelleider de geliefden aan. Deze mogen hun ogen openen zodat ze weten aan wie ze gekoppeld zijn, maar de mogen hun kaarten/rol niet aan de ander tonen.

Aanbreken dagfase

Nu is de dagfase aangebroken, alle burgers mogen wakker worden. De spelleider vertelt kort wie er gedood is en deze persoon toont zijn/haar kaart aan iedereen.

  • Wanneer er een jager dood is kiest deze nog iemand die dood gaat
  • Wanneer de dode een geliefde heeft gaat deze ook dood

Dorpsbespreking

In de dorpsbespreking overleggen de burgers wie de weerwolf zou kunnen zijn en dus het spel uit moet. De weerwolven doen alsof ze ook een burger zijn. De stem van de burgermeester telt voor 2. De persoon met de meeste stemmen moet aan het einde van de bespreking zijn/haar kaart laten zien.

Vervolgens gaat het dorp weer slapen en herhaalt het spel zich. Dit gaat zo door tot alle weerwolven ontmaskerd zijn óf alle burgers dood zijn.

Einde van het spel

Het spel eindigt als alle weerwolven dood zijn of als alle burgers dood zijn. Als de burgers winnen, hebben zij de weerwolven verslagen en zijn zij de winnaars. Als de weerwolven alle burgers hebben opgegeten hebben zij gewonnen.

Geliefden kunnen ook winnen. Dit gebeurt als zij samen als laatste over zijn. Het kan dan dus ook voorkomen dat de winnaars een weerwolf en een burger zijn.

Tips voor het spelen van het weerwolven spel

  1. Luister goed naar de anderen tijdens de discussie en probeer te achterhalen wie er verdacht is.
  2. Wees creatief in het verzinnen van argumenten om anderen te overtuigen van jouw onschuld.
  3. Wees niet te overtuigd van je eigen gelijk. Houd er rekening mee dat je ook zelf verdacht kan zijn.
  4. Als je een speciale rol hebt, zoals de ziener of de heks, wees dan voorzichtig met het delen van deze informatie. Als de weerwolven weten wie de ziener is, kunnen zij deze speler in de nachtfase doden.
  5. Houd de tijd goed in de gaten. Als de discussie te lang duurt, kan het spel minder leuk worden. Zet eventueel een timer om de discussie te beperken.

Weerwolven spel winnen

Het weerwolven spel is een populair spel dat draait om bluffen, strategie en overtuigingskracht. Tijdens het spel moeten de spelers goed samenwerken om de weerwolven te ontmaskeren en te verslaan. Met deze spelregels en tips kun je het weerwolven spel spelen en winnen. Veel plezier!

Andere spellen

Geïnteresseerd geraakt in andere bordspellen? Klik dan hier voor inspiratie en spelregels van andere bordspellen.

Ben je toch meer van de kaartspellen? Niet getreurd, ook daar hebben we genoeg informatie over! Klik dan hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *